عمل جراحی لوزه برای برداشتن لوزه سوم

loze

آیا تا به حال به التهاب لوزه مبتلا شده‌اید؟ در این حالت قسمت پشتی گلوی شما دچار عفونت و درد می‌شود. ممکن است در صورتیکه این عارضه مرتباً برایتان پیشامد کند، پزشک انجام جراحی لوزه‌ سوم را به شما پیشنهاد دهد. یا شاید شما لوزه‌های بزرگی دارید که عمل تنفس در هنگام خواب را برایتان دشوار می‌سازد. این مسئله نیز دلیل دیگری بر انجام جراحی برداشتن لوزه‌هاست.

لوزه‌ها اولین سد دفاعی بدن در برابر بیماری‌ها به حساب می‌آیند. این زائده‌های بدنی وظیفه‌ی تولید گلبول‌های سفید برای کمک به بدن برای مقابله با عفونت‌ها را بر عهده دارند. التهاب لوزه‌ها و لوزه سوم می‌تواند منشأئی ویروسی، مانند یک سرماخوردگی ساده، و یا باکتریایی، مانند گلو درد استرپتوکوکی، داشته باشد. در موارد بسیار نادر، التهاب لوزه‌ها می‌تواند باعث تورم شدید گلو شود و از این طریق مشکلاتی را برای امر تنفس ایجاد کند. در این حالت مراجعه به یک متخصص گوش و حلق و بینی به افراد توصیه می‌شود. درمان‌های مورد استفاده در این موارد شدید شامل استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها و یا انجام جراحی خواهد بود. شما می‌توانید برای رزرو نوبت یا دریافت مشاوره درباره‌ی این بیماری با شماره‌ 02122769519 تماس حاصل فرمایید.

لوزه

loze1

لوزه‌ها وظیفه‌ی تولید گونه‌های خاصی از گلبول‌های سفید برای مقابله با بیماری‌ها را بر عهده دارند. لذا این اعضای بدن به عنوان اولین سد دفاعی سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس‌ها و باکتری‌های وارد شده از طریق دهان، عمل می‌کنند.

همین وظیفه، لوزه‌ها را در برابر عفونت و آلودگی‌ها بسیار آسیب‌پذیر می‌کند. این مشکل، به دلیل فعالیت بیش از حد این بخش از سیستم ایمنی بدن در دوران قبل از بلوغ، در کودکان بیشتر شایع است. علاوه بر این، بر خلاف سیستم ایمنی بدن بزرگسالان، سیستم ایمنی بدن یک کودک کمتر در معرض باکتری‌ها و ویروس‌ها قرار گرفته است و هنوز از توانایی مصونیت‌سازی لازم برخوردار نیست.

برای جلوگیری از تکرار عارضه‌ی التهاب لوزه‌ها و انجام معالجات مکرر ممکن است انجام جراحی برداشتن لوزه‌ها به بیمار پیشنهاد شود. در اینجا منظور از تکرار عبارتست از:

• بیش از هفت مرتبه در طول سال
  • بیش از پنج مرتبه در یک سال در هر دو سال متوالی
  • بیش از سه مرتبه در یک سال در هر سه سال متوالی

ممکن است انجام جراحی در موارد زیر نیز پیشنهاد شود:

• عفونت باکتریایی عامل التهاب لوزه با استفاده از درمان‌های آنتی‌بیوتیکی معالجه نشود.
  • عفونت به تجمع چرک پشت لوزه‌ها (آبسه لوزه) منجر شود و با مصرف دارو یا تخلیه آبسه قابل درمان نباشد.

عوارض بزرگی لوزه‌ها

loze2

ممکن است لوزه‌ها به طور طبیعی بزرگ باشند و یا عفونت‌های مکرر یا مزمن باعث بزرگ شدن آن‌ها شود. در صورتیکه بزرگی لوزه‌ها به بروز و یا وخیم‌تر شدن شرایط زیر منجر شود، ممکن است برای درمان به انجام جراحی لوزه‌ سوم اقدام شود:

• اشکال در تنفس
  • اختلال در تنفس در هنگام خواب
  • ایجاد مشکل در بلعیدن مواد غذایی

جراحی برداشتن لوزه‌ها

loze3

به جراحی برداشتن لوزه‌ها تانسیلکتومی گفته می‌شود. در طی این عمل لوزه، دو زائده‌ی بیضی شکل انتهای گلو، هر کدام در یک سمت، به کمک جراحی برداشته می‌شوند.  زمانی، انجام تانسیلکتومی یا جراحی لوزه رایج‌ترین شیوه‌ی درمان عفونت و التهاب لوزه‌های به حساب می‌آمد. امروزه، انجام این جراحی بیشتر برای درمان اختلالات تنفسی در هنگام خواب مورد استفاده قرار می‌گیرد، ولی با این حال، در صورتیکه التهاب لوزه‌ها مکرراً پیشامد کند و یا بیمار با انجام سایر روش‌های درمانی، بهبودی حاصل نکند، ممکن است پزشک بازهم به سراغ انجام این جراحی رود. انجام عمل لوزه سوم برای درمان مشکلات تنفسی و یا سایر مشکلات مرتبط با بزرگی لوزه‌ها و بیماری‌های نادر لوزه‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.  دوره‌ی نقاهت عمل لوزه معمولاً حداقل 10 روز تا دو هفته به طول می‌انجامد.

دلایل انجام عمل لوزه

جراحی برداشتن لوزه‌ها برای درمان مشکلات زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد:

• تورم مکرر، مزمن و یا شدید لوزه‌ها
  • عوارض بزرگی لوزه‌ها
  • خونریزی لوزه‌‌ها
  • بیماری‌های نادر لوزه‌ها

آمادگی برای انجام جراحی لوزه

loze4

دستورالعمل‌هایی در مورد چگونگی آماده‌سازی بیمار برای انجام جراحی برداشتن لوزه‌ها، از طرف مرکز درمانی داده خواهد شد.

بیمار می‌بایست اطلاعات خاصی را در اختیار پزشک خود قرار دهد. این اطلاعات عبارتند از:

• تمام داروهای مصرفی، شامل داروهای بدون نسخه و مکمل‌های غذایی که به طور منظم استفاده می‌شوند.
  • سوابق شخصی یا خانوادگی بیمار در مورد واکنش به داروهای بی‌حسی و یا بی‌هوشی
  • سوابق شخصی یا خانوادگی بیمار در مورد اختلالات خونریزی
  • آلرژی‌های شناخته شده و یا دیگر واکنش‌های منفی بدن به داروهایی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها

دستورالعمل‌های آماده‌سازی بیمار شامل موارد زیر خواهند بود:

• از مصرف آسپرین و داروهای حاوی آن برای حداقل دو هفته قبل از جراحی لوزه سوم پرهیز شود.
  • از شب قبل از زمان انجام جراحی از مصرف هر گونه مواد خوراکی پرهیز شود. جراح باید دستورالعمل‌های لازم برای خوردن غذا و نوشیدن مایعات را در اختیار بیمار خود قرار دهد.
  • تمهیدات لازم برای بازگشت بیمار پس از عمل به منزل در نظر گرفته شود.
  • دوران بهبودی پس از عمل لوزه سوم ده روز تا دو هفته به طول می‌انجامد. این مسئله باید مد نظر قرار گیرد و برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود. این زمان برای بزرگسالان نسبت به کودکان طولانی‌تر خواهد بود.

معمولاً جراحی برداشتن لوزه‌ها به صورت سرپایی انجام می‌شود. این بدین معنی است که بیمار بعد از عمل قادر خواهد بود که به منزل خود بازگردد. در مواردی که عوارض خاصی مشاهده شوند و یا جراحی بر روی کودکی خردسال انجام شود و یا وضعیت پیچیده‌ی پزشکی بوجود آید، ممکن است به یک شب بستری نیاز باشد.

روش انجام عمل لوزه

از آنجایی که جراحی برداشتن لوزه‌ها تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود، بیمار هیچگونه درد یا ناراحتی را در حین عمل احساس نخواهد کرد.

ممکن است جراح از یک چاقوی خاص (اسکالپل) برای جدا کردن لوزه‌ها استفاده کند. همچنین ممکن است از یک ابزار جراحی ویژه‌ای که از حرارت یا امواج صوتی برای از بین بردن یا نابودی بافت‌ لوزه‌ها و جلوگیری از خونریزی بهره می‌گیرد، استفاده شود.

دوران بهبودی

loze5

تقریباً تمام افرادی که جراحی برداشتن لوزه‌ها را انجام می‌دهند، اندکی درد را پس از عمل لوزه تجربه خواهند کرد. این درد بیشتر در گلو و گوش‌ها احساس می‌شود، لیکن ممکن است در فک و یا گردن نیز حس شود.

شما می‌توانید برای کاهش درد، ارتقای روند بهبودی و جلوگیری از بروز عوارض اقدامات مراقبتهای بعد از جراحی لوزه زیر را مد نظر قرار دهید:

• مصرف داروها: داروهای تجویز شده توسط پزشک یا جراح را طبق دستورات نسخه مصرف کنید.
  • مصرف مایعات: بسیار ضروریست که بعد از جراحی لوزه سوم برای جلوگیری از کم‌آبی، مایعات به میزان کافی مصرف شوند. مصرف آب و نوشیدنی‌های خنک انتخاب مناسبی خواهد بود.
  • غذا:غذاهای شیرینی که به سادگی قابل بلعیدن باشند مانند کمپوت سیب و آب گوشت، بهترین خوراکی‌های قابل مصرف بلافاصله بعد از جراحی هستند. می‌توان خوراکی‌هایی مانند بستنی و پودینگ را به رژیم غذایی اضافه کرد. بهتر است، خوراکی‌هایی که به سادگی قابل جویدن و بلعیدن هستند، در اسرع وقت به رژیم غذایی اضافه شوند. از خوردن غذاهای اسیدی، تند، سخت و خشک، از آنجایی که می‌توانند به درد و خونریزی منجر شوند خودداری کنید.
  • استراحت: برای چند روز نخست پس از جراحی، استراحت در بستر بسیار ضروریست. از انجام فعالیت‌های شدید جسمی، مانند دویدن و دوچرخه سواری خودداری کنید. شما یا کودکتان پس از از سرگیری رژیم غذایی عادی، بازگشت خواب به شرایط طبیعی و عدم نیاز به مصرف داروهای مسکن می‌توانید فعالیت‌های کاری و تحصیلی خود را مجدداً آغاز کنید. حتماً با پزشک خود در مورد فعالیت‌هایی که در این دوران می‌بایست اجتناب شوند. صحبت کنید.

عوامل خطر

• تورم: تورم زبان و سقف نرم دهان (نرم‌کام) می‌تواند مشکلاتی را برای عمل تنفس، بویژه در طول ساعات نخست پس عمل لوزه، ایجاد کند.
  • عفونت: در مواردی معدودی ممکن است انجام جراحی به عفونت منجر شود که در این حالت نیاز به درمان‌های بیشتر خواهد بود.