عمل جراحی انحراف و کجی بینی (صاف کردن تیغه بینی)

enheraf

انحراف بینی به ناموزونی و در امتداد هم نبودن استخوان‌ها و یا ساختارغضروفی که حفره‌های بینی را از هم جدا می‌کند اتلاق می‌شود. انحراف تیغه بینی می‌تواند به دلایل آسیب‌های متعدد ناشی از التهابات مزمن و ایجاد سوراخ ناشی ازآن و یا ضربات فیزیکی وارد شده به بینی ایجاد شود.

یکی از نشانه‌های شایع انحراف بینی، گرفتگی بینی می‌باشد. معمولا یکی از حفره‌های بینی بیش از دیگری گرفتگی دارد. دکتر قهاری متخصص جراحی سر و گردن می‌گوید چنانچه سایر درمان‌ها مانند داروهای مناسب و یا اسپری‌های بینی جوابگوی حل مشکل نبودند، راه حل استاندارد برای حل مشکل کجی بینی جراحی می‌باشد. لذا کسانی که مشکلات و ناراحتی‌های جدی مربوط به انحراف بینی و کجی بیبنی را تجربه می‌کنند می‌توانند با انجام عمل جراحی به حل مشکلات خود بپردازند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد درمان‌های مربوطه یا رزرو نوبت می‌توانید از طریق شماره 02122769519 با ما تماس حاصل فرمایید.

انحراف بینی

enharf1

عارضه انحراف بینی هنگامی اتفاق می‌افتد که دیواره نازک بین گذرگاه بینی به یک طرف تغییر مکان دهد. در برخی از مردم، تغییر مکان یا انحراف حفره بینی‌، باعث کوچکتر شدن یکی از گذرگاه‌های بینی می‌گردد. شدید بودن عارضه  انحراف بینی، می‌تواند باعث مسدود شدن یک طرف بینی  و در نتیجه کاهش جریان هوا و نهایتا بروز مشکل در تنفس گردد. از دیگر عوارض انحراف بینی خشک شدن مجاری تنفسی بینی است که گاهی منجر به پوسته پوسته شدن و یا خونریزی هر کدام از حفره‌های بینی می گردد. گرفتگی بینی ناشی از انحراف بینی می‌تواند به دلیل متورم شدن  بافت داخلی یک و یا هر دو حفره بینی باشد. استفاده از دارو جهت کاهش تورم مخاط بینی و یا داروهای متسع کننده بینی جهت باز کردن گذرگاه‌های بینی از جمله کمک کننده‌ها جهت درمان گرفتگی بینی می‌باشد. جهت اصلاح انحراف تیغه بینی، عمل جراحی بسیار لازم می‌باشد.

علائم انحراف بینی

بسیاری از انحرافات بینی هیچگونه نشانه‌ای ندارد و شما ممکن است اصلا متوجه نباشید که دارای این مشکل هستید. اما برخی از انحرافات بینی دارای علائم و نشانه‌هایی است که در ادامه به آن می‌پردازیم:

• گرفتگی یک و یا دو حفره بینی: این مساله ممکن است تنفس فرد از یکی و یا هر دو حفره بینی را دچار مشکل کند. این مساله وقتی بیشتر مشکل‌ساز می‌شود که فرد دچار مشکلاتی نظیر سرما خوردگی و یا آلرژی گردد و در نتیجه گذرگاه‌های بینی تنگ و متورم گردد.
  • خونریزی بینی: در صورت وجود مشکل کجی بینی حفره‌های بینی شما خشک می‌شود و این مساله امکان بروز خونریزی بینی را افزایش می‌دهد.
  • درد اعصاب صورت: با اینکه هنوز در مورد تاثیر انحراف تیغه بینی بر درد صورت بحث‌های زیادی وجود دارد، انحراف بینی موثر بر یک طرف حفره بینی در حالتی‌که اعصاب همان طرف صورت دارای درد شده است به عنوان یک عامل محتمل در درد صورت پنداشته می‌شود.
  • تنفس با صدا (خر و پف) هنگام خواب: این مساله در نوزادان و کودکان با انحراف و  کجی بینی و یا التهاب مخاط‌های داخلی بینی مشاده می‌گردد.

دلایل

انحراف بینی زمانی اتفاق می‌افتد که تیغه بینی که جدا کننده گذرگاه‌های چپ و راست بینی است به یک سمت تغییر مکان پیدا می‌کند. از جمله دلایل بروز انحراف تیغه بینی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

عوامل مادرزادی

در بعضی مواقع، انحراف و کجی بینی در هنگام تکامل نوزاد در بدن مادر ایجاد شده و در هنگام تولد کاملا مشخص می‌باشد.

ضربه دیدن بینی

از جمله عوامل انحراف و کجی بینی ضربه دیدن آن به نحوی است که باعث جابجایی تیغه بینی از محل خود گردد. در نوزادان این ضربه ممکن است حین به دنیا آوردن نوزاد اتفاق بیفتد. در کودکان و بزرگسالان دلایل و اتفاقات زیادی می‌تواند منجر به ضربه دیدن بینی و در نتیجه انحراف و کجی بینی گردد.این اتفاقات می‌تواند اتفاقات ساده‌ای چون سر خوردن از یک پله و یا برخورد با یک شخص دیگر در هنگام قدم زدن باشد. آسیب‌های مربوط به بینی معمولا در حین ورزش، بازی‌های پر جنب و جوش، نزاع‌ها و یا حوادث رانندگی اتفاق می‌افتد. فرایند طبیعی بالا رفتن سن نیز ممکن است بر ساختار بینی تاثیر گذار باشد و در طول زمان وضعیت انحراف تیغه بینی را بدتر کند. همچنین تغییر در میزان التهاب مخاط‌های بینی به دلیل عواملی چون سینوزیت و یا ورم غشاء مخاطی بینی می‌تواند باعث تنگ شدن گذرگاه بینی و در نتیجه گرفتگی بینی در افرادی که دارای مشکل انحراف و کجی بینی هستند، گردد.

عوارض

چنانچه انحراف و کجی بینی شدید بوده به نحوی که منجر به گرفتگی بینی شده باشد می‌تواند منجز به بروز عوارضی به شرح زیر گردد:

• خشکی دهان به دلیل تنفس مداوم از دهان
  • احساس فشار و یا گرفتگی در گذرگاه‌های بینی
  • وجود اختلال در خواب، به دلیل ناراحتی ناشی از عدم تنفس راحت و طبیعی در طول شب

enheraf2تشخیص

در هنگام ملاقات با پزشک متخصص، ابتدا او در مورد علائمی که شما ممکن است داشته باشید سوالاتی می‌پرسد. جهت بررسی قسمت داخلی بینی، پزشک از چراغ قوه و گاهی یک وسیله معاینه پزشکی مخصوص، جهت باز کردن حفره‌های بینی استفاده می‌کند. گاهی پزشک برای معاینه بیشتر از یک وسیله نی مانند که در انتهای آن یه چراغ کوچک تعبیه شده است استفاده می‌کند. گاهی نیز دکتر بافت‌های مخاطی بینی شما را قبل و بعد از استفاده از اسپری باز کننده بینی مورد بررسی قرار می‌دهد. بر اساس این آزمایشات، پزشک می‌تواند تشخیص دهد که آیا شما دچارعارضه انحراف بینی و کجی بینی شده‌اید یا نه و اینکه شدت درجه این عارضه در شما به چه  میزان است.

درمان انحراف بینی

درمان اولیه مشکل انحراف بینی و کجی بینی پرداختن به کنترل مشکلات مربوط به مخاط بینی می‌باشد. این مشکلات معمولا منجر به گرفتگی بینی و یا خشکی آن می‌گردد. در اینگونه موارد پزشک ممکن است داروهای زیر را تجویز کند:

• بازکننده بینی: بازکننده‌ها داروهایی هستند که التهاب بافت‌های بینی را کاهش می‌دهند و در نتیجه باعث باز شدن محل عبور جریان هوا در هر دو گذرگاه بینی می‌گردند. بازکننده‌ها هم به صورت قرص و هم به صورت اسپری‌های بینی موجود می‌باشند. البته در استفاده از اسپری بینی با احتیاط باید عمل کنید.
  • آنتی هیستامین: آنتی هیستامین‌ها داروهایی هستند که برطرف کننده علائم آلرژی‌ها مانند گرفتگی بینی و آبریزش بینی می‌باشند. گاهی این داروها در برطرف کردن علائم بیماری‌های غیر آلرژی مانند سرما خوردگی نیز موثر می‌باشند.
  • اسپری‌های استروئیدی بینی: اسپری‌های استروئیدی بینی باعث کاهش التهابات در گذرگاه‌های بینی شده و باعث برطرف شدن گرفتگی و خشکی بینی می‌گردد. معمولا به یک تا سه هفته زمان نیاز است تا استعمال اسپری‌های استروئیدی بینی به نتیجه برسند و اثرگذار باشد بنابراین بسیار مهم است که دستورات پزشک را در استفاده از آن مورد توجه قرار گیرد.

داروها تنها مشکلات مربوط به غشاء مخاطی را درمان می‌کنند و در درمان مشکل انحراف بینی تاثیری ندارند.

درمان با عمل جراحی (سپتوپلاستی)

چنانچه علیرغم استفاده از داروهای تجویز شده هنوز علائم وجود مشکل را دارید لازم است از مزایای جراحی انحراف بینی جهت درمان مشکل انحراف تیغه بینی استفاده نمایید.عمل جراحی درمان معمول و رایج جهت حل مشکل فوق است.

روش انجام کار

سپتوپلاستی معمولا با بیهوشی عمومی یا آرام‌بخش همراه است. محلول بی‌حس کننده در طول غشاء هر دو طرف تیغه بینی تزریق می‌شود. سپس جهت نمایان شدن استخوان و یا غضروف‌هایی که باعث ایجاد مشکل گرفتگی شده است، لایه‌های مخاطی مربوطه، با دقت فراوان برداشته می‌شود. قسمت کج ممکن است در محل خود درست شود و یا برداشته شود، سپس اصلاح و مجدد در محل خود قرار گیرد و یا اینکه به سادگی حذف گردد. سپس غشاء یا لایه برداشته شده مجددا در محل خود بخیه می‌خورد. ممکن است هر دو طرف حفره‌های بینی برای مدت یک هفته توسط پزشک گچ گرفته شود و به این ترتیب تا زمان بهبود شکل جدید تیغه بینی ثابت نگه داشته می‌شود.

بهبود

سپوپلاستی معمولا درمان امن و بدون مشکلی است اما ممکن است عوارضی مانند خونریزی بینی، بازگشت گرفتگی بینی و به ندرت پارگی و یا سوراخ شدن جداره بینی به وجود آید. بیشتر بیماران روز بعد از عمل می‌توانند به راحتی کارهای روزمره خود را انجام دهند. چنانچه محل عمل گچ گرفته شده باشد معمولا بعد از یک هفته برداشته می‌شود.

هزینه جراحی انحراف بینی

هزینه جراحی انحراف بینی و بینی کج مانند سایر جراحی‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل شامل دستمزد جراح  خود که بسته به تجربه و محل جغرافیایی انجام عمل می‌تواند متفاوت باشد. همچنین پیچیده بودن و نوع روش مورد استفاده در جراحی نیز بر هزینه و قیمت تمام شده می‌تواند تاثیرگذار باشد.