سندرم خشکی بینی چیست؟

062626ceffe483d228f9b6e08ba2294a

داخل بینی با غشای مخاطی پوشیده شده است که بینی را مرطوب نگه می‌دارد و ما را در برابر ورود اشیای خارجی به داخل بینی از طریق استنشاق مصون می‌دارد. در برخی موارد داخل بینی خشک و دردناک می‌شود و شما در بینی خود احساس خارش می‌کنید که در برخی موارد منجر به خون دماغ شدن نیز می‌شود. در این وضعیت، روش‌های مختلف درمانی و برخی درمان‌های خانگی می‌تواند بینی را مرطوب نگه دارد.

اگر شما از خشکی بینی رنج می‌برید، حتماً می‌دانید که این عارضه چقدر دردناک است. روش‌های مختلفی برای درمان بینی خشک وجود دارد که بسیار مؤثر هستند. متخصص گوش و حلق و بینی در اولین ملاقات، علت بیماری شما را مشخص کرده و بر اساس آن بهترین روش درمانی را برای کاهش خشکی بینی ارائه می‌دهد. اگر برای درمان خشکی بینی خود نیاز به مشاوره یا رزرو نوبت دارید می‌توانید با شماره 02122769519  تماس حاصل نمایید.

خشکی بینی چیست؟

خشکی بینی یکی از علائم نامطلوب بودن شرایط محیطی است و همچنین می‌تواند ناشی از عوارض جانبی برخی از داروها نیز باشد. بینی به میزان خاصی از رطوبت نیاز دارد تا بتواند درست عمل کند، شرایط بسیار گرم یا بسیار سرد باعث خشک شدن داخل بینی می‌شود. آب و هوای گرم و خشک، رطوبت پایین و تهویه نامطبوع می‌تواند باعث خشکی بینی شود. خشکی بینی ممکن است از عوارض جانبی برخی داروها مانند آنتی‌هیستامین و داروهای ضد احتقان باشد. بسیاری از مردم به دلیل مصرف زیاد داروهایی مانند آنتی‌هیستامین و اسپری‌های بینی دچار خشکی بینی می‌شوند.

علت خشک شدن بینی چیست؟

بسیاری از داروها عوارض جانبی دارند که یکی از این عوارض می‌تواند خشکی بینی باشد. برخی داروهایی که باعث خشکی بینی می‌شوند عبارتند از آنتی‌بیوتیک‌ها، آنتی‌هیستامین‌ها و داروهای ضد احتقان. مصرف زیاد یا سوءمصرف داروهایی که برای رفع احتقان به کار برده می‌شوند به خصوص اسپری‌های بینی ممکن است به خشکی بینی منجر شود.

وضعیت آب و هوایی محیط مانند رطوبت پایین نیز ممکن است باعث خشک شدن بینی شود. در هوای بسیار گرم و خشک که رطوبت لازم برای مسیر عبور هوا در بینی فراهم نیست، داخل بینی دچار خشکی می‌شود. خشکی بینی برای سیستم تنفسی مضر است زیرا بینی هوایی که وارد ریه‌ها می‌شود را مرطوب می‌کند. غشای مخاطی بینی که سیستم تنفسی را پوشانده است برای کارکرد صحیح خود نیاز به رطوبت کافی دارد و مانند بزاق در دهان که نقش تمیزکنندگی دارد عمل می‌کند.

برخی از دلایل شایع

شرایط محیطی که در آن رطوبت به اندازه کافی نیست و می‌تواند باعث خشکی بینی شود عبارتند از:

• تهویه مطبوع
  • آب و هوای بیابانی
  • گرمای داخلی ساختمان (گرمای ایجادشده و گرمای تابشی)
  • سونای بدون بخار

برخی دیگر از دلایل خشکی بینی

بینی خشک می‌تواند به دلیل ابتلا به بیماری‌های دیگر نیز به وجود آید که برخی از آنها عبارتند از:

• مصرف داروهایی مانند ضد احتقان ها، آنتی‌هیستامین‌ها و آنتی کولینرژیک ها
  • سوءاستفاده از اسپری‌های بینی
  • سندرم شوگرن

برخی از دلایل خطرناک

در برخی موارد، خشکی بینی ممکن است علامت بیماری‌های مهلک و خطرناکی باشد که باید به صورت اورژانسی مورد رسیدگی و درمان قرار گیرند. این بیماری‌ها شامل عفونت‌های جدی و خطرناک سیستم تنفسی می‌شود.

علائم

خشکی بینی ممکن است با علائم دیگری همراه باشد که به شدت به بیماری‌ها، اختلالات یا ناهنجاری‌های زمینه‌ای بستگی دارد. بیماری‌هایی که بر بینی تأثیر می‌گذارند ممکن است سیستم‌های دیگر بدن نیز را برگیرند.

علائم مرتبط با بینی که ممکن است همراه با خشکی بینی ایجاد شوند

خشکی بینی ممکن است با علائم دیگری در بینی همراه باشد که برخی از آنها عبارتند از:

• تغییر یا اختلال در حس بویایی
  • احتقان و گرفتگی بینی
  • قرمزی، گرم شدن و تورم

برخی دیگر از علائمی که ممکن است با خشکی بینی همراه باشند

خشکی بینی ممکن است با علائم مرتبط با سیستم‌های دیگر بدن نیز همراه باشد. برخی از این علائم عبارتند از:

• تاری دید
  • خواب‌آلودگی
  • خشکی چشم‌ها
  • خشکی دهان
  • خشکی پوست
  • بی‌اشتهایی
  • خستگی و ضعف طولانی مدت
  • بثورات پوستی (جوش‌های پوستی)
  • تورم غدد بزاق

عوارض

از آنجا که خشک شدن بینی می‌تواند باعث بیماری‌های خطرناکی شود، درمان اشتباه نیز می‌تواند باعث ایجاد عوارض و آسیب‌های دائمی شود. زمانی که بیماری زمینه‌ای تشخیص داده شد، باید به دقت برنامه درمانی که پزشک به شما می‌دهد را رعایت کنید زیرا این برنامه جهت کاهش احتمال ابتلا به عوارض بعدی این بیماری برای شما طراحی شده است. برخی از عوارض خشکی بینی عبارتند از:

• لارنژیت
  • فارنژیت
  • کیفیت پایین خواب
  • خونریزی‌های مکرر
  • سینوزیت
  • گسترش عفونت

روش‌های درمانی

روش‌های درمانی متداول

khoshki1

روش‌های درمانی متداول، بر بهداشت و افزایش رطوبت مخاط بینی متمرکز است. پمادها، روغن‌ها، اسپری‌ها و محرک‌های بینی سلامت مخاط باقیمانده بینی در افراد مبتلا به سندرم بینی خالی را حفظ کرده و بهبود می‌دهند، این کار با حفظ رطوبت و از بین بردن عفونت و عوامل محرک انجام می‌شود. این روش درمانی، خشکی بینی را درمان نمی‌کند زیرا نمی‌تواند شاخک‌های آسیب‌دیده یا از دست‌رفته را بازگرداند. به هر حال، این گونه روش‌های درمانی می‌تواند به کنترل برخی از علائم مانند کاهش درد و رنج (اثرات تسکینی) کمک کند:

• استفاده منظم قطره سالین به طور روزانه همیشه توصیه می‌شود. برخی از بیماران ترجیح می‌دهند به جای استفاده از سالین از محلول لاکتات رینگر استفاده کنند زیرا فکر می‌کنند که برای مخاط بینی آنها بهتر است، برخی از مطالعات تجربی نیز صحت این ادعا را تأیید می‌کند.
  • سالین، اسپری‌ها یا ژل‌های مرطوب‌کننده حاوی لاکتات یا اسید هیالورانیک همیشه زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که روش دیگری برای مرطوب کردن بینی وجود نداشته باشد.
  • روغن کنجد می‌تواند برای رفع خشکی‌های شدید بینی مؤثر واقع شود.
  • مقادیر زیادی سوپ و نوشیدنی‌های گرم بنوشید. بهتر است از مصرف کافئین پرهیز کنید.
  • از دستگاه مرطوب‌کننده هوا در هنگام خواب استفاده کنید (بخور گرم یا سرد را در اولویت قرار دهید)
  • در هنگام خواب از دستگاه CPAP که هوا را مرطوب می‌کند استفاده کنید.
  • از طب سوزنی و شیاتسو برای بهبود خونرسانی به بینی و عملکردهای عصبی بهره بگیرید.
  • لباس گرم بپوشید و در محیط گرم بخوابید.
  • فعالیت‌های فیزیکی و ورزش منظم و داشتن یک سبک زندگی سالم از اهمیت زیادی برخوردار است.

توصیه‌های دیگر

• طب سوزنی و شیاتسو می‌تواند به خونرسانی بهتر به بینی و بهبود عملکردهای عصبی کمک کند.
  • لباس گرم بپوشید و محل خواب خود را گرم نگه دارید.
  • به طور منظم ورزش کنید و یک سبک زندگی سالم داشته باشید.

روش‌های درمانی مبتنی بر جراحی (ایمپلنت)

khoshki22

در روش‌های جراحی برای درمان خشکی بینی از ایمپلنت برای بیمارانی که شکاف شاخک‌های آنها بزرگ شده است استفاده می‌شود. این روش درمانی می‌تواند باعث بهبود تنفس شود اما بر اساس گزارش‌های بیماران، در درمان خشکی بینی چندان مؤثر نبوده است. این جراحی برای بازسازی ساختار هندسی قسمت داخلی بینی و مسیر عبور هوا به کار برده می‌شود (قسمت پایینی، میانی و بالایی مجرای تنفسی). این امر معمولاً از طریق کاشت ایمپلنت قابل حصول است. در روش جراحی، پشت حفره عریض‌شده بینی، تنگ می‌شود یا قسمت برداشته شده شاخک‌ها با پروتز، حجیم و پر می‌شود و یا به وسیله آن چه که به آن نئوتوربینات یا شاخک بینی مصنوعی گفته می‌شود پر می‌شود.

بافت شاخک بینی یک بافت منحصر بفرد بوده و قسمتی دیگری در بدن وجود ندارد که بتوان این نوع بافت را از آن قسمت برای پیوند برداشت. به هر حال امکان بازسازی برخی عملکردها با بازسازی برجستگی‌های طبیعی و متناسب بینی به وسیله ایمپلنت‌ها وجود دارد و بنابراین می‌توان ظرفیت‌های بینی برای اعمال فشار کافی، مسیر عبور هوا، گرما، رطوبت، فیلتر و احساس گردش جریان هوا را برای بیمار بازگرداند. با گرافت‌های مختلف ایمپلنتی و قرار دادن مواد زیر مخاط در محل صحیح، جراح امید دارد که بتواند ساختار شاخک بینی را مشابه شاخک‌های اصلی ساخته تا بتواند چهار کار انجام دهد:

• محدود کردن حجم جریان هوا، فقط به اندازه‌ای که مخاط بینی بتواند آن را تحمل کند؛ در حالی که هوای کافی برای تنفس از این مسیر عبور می‌کند. این کار برای ساختن مقاومت مناسب در مسیر جریان عبور هوا انجام می‌شود.
  • بازسازی مقادیر گرما و رطوبت در حد مخاط طبیعی بینی، زیرا پروتز ممکن است گرما رطوبت برگشتی از ریه‌ها را محدود کند.
  • الگوی جریان هوای مختل شده پس از جراحی را به حالت اولیه بازگرداند و مطمئن شود که مقدار زیادی آر جریان هوا به مدخل میانی بینی هدایت می‌شود.
  • افزایش سطح مخاط بینی که با جریان هوا در تماس است و احساس وجود جریان هوا در بینی را افزایش می‌دهد، در میان همه موارد ذکر شده در بالا این کار باعث بهبود احساس تنفس بهتر هم می‌شود.